Ngayahi Lampah Pranatacara


I. 10 DASAR PROSPEK PRANATACARA

  • Tansaya kathah priyantun sibuk, PA (pranata adicara) tansaya laris.
  • Tansaya kepengin praktis, PA tansaya dipunbetahaken.
  • Kepengin sae saha maremakane (sukses acara), saha boten kasupekaken, PA tansaya monjo.
  • Tansaya kathah tiyang boten mangertos adicara penganten, PA tansaya moncer.
  • Tansaya kathah gedung pasamuan, hotel, restortan, auditorium kangge upacara penganten  (resepsi, wedding party), MC saya PY (peye alias payu).
  • Tansaya manungsa menika “individual”, PA tansaya kabetahaken.
  • Tangsaya kepingin pininjul ing ajining dhiri (prestise) saha sae  (prestasi), PA tansaya kemedol.  
  • Kepengin nedahaken jati dhiri, PA tansaya penting.
  • Tansaya kathah pengelola paket penganten, PA tansaya begja.
  • Menawi kepengin nglestantunaken budaya Jawi mliginipun upacara mantu, PA tansaya cetha pisungsungipun.

II. SARATIPUN PRANATACARA

a. Olah swara: logat, pocapan, napas, tegas, cetha, boten blero/bindheng, membat-mentuling swanten, kajiwa

b. Olah raga lan busana:
Olah raga sapta-MA:     
1. magatra : patrap wajar boten dipundamel-damel
2. malaksana : luwes, boten ingah-inggih
3. mawastha : jejeg, boten kendho/dhoyong
4. maraga : boten rongeh/edheg/gumeter, mantep,
5. malagawa : enthengan, trengginas
6. matanggap: tanggap swasana (susah, seneng)
7. mawwat : ngentasi karya

c. Olah basa lan sastra: pilihan tembung,  purwakanthi, sekar, suluk, panyandra, paribasan, pepindhan, wangsalan, lsp.

Kajawi menika sinengkuyung pirantos sanesipun kadosta:

a. pengrengga swara    
Ugi sinebat sound system. Pranata adicara kedah mangesrtos kados pundit mangun karya kaliyan pangrengga swara. Bab tata papan, urutaning gendhing, sasmitaning gendhing, lsp.

b. papan
Papanipun pranata adicara kepara saged dipuntingali sedaya para rawuh, sampun ngantos adoh sanget, ugi sampun ngantos malah ndhelik.

c. pawiyatan
Amrih kawegigan pranata adicara saged profesional perlu sekolah, kursus, utawi dherek pawiyatan sanesipun. Saged ugi maos buku-buku ingkang sampun wonten ngewrat bab pranata adicara.

d. mental
Wonten tiyang ingkang gadhah mental waja, mental miyur, sah amental ciyut. Amrih mentalipun kandel kedah kathah gladhen, biasa ngadhepi tiyang kathah (forum), siap ing materi,

e. ketewajuhan
Ketewajuhan inggih menika temen-temen anggenipun nindakaken pakaryan, saged rampung ngremenaken.

f. gladhen
Pranata adicara tetetp terus sarta prelu gladhen utawi latihan amrih sansaya mekar ilmunipun, landhep yen dipunginakaken, tembenipun katingal wegig, besus, micara.

g. kasamaptaan
Pranata adicara kedah siap sawanci-wanci menawi dipuntimbali boten badhe nguciwani, samapta ing raga, busana, basa, saha wicara.

III. TITILAKSANA ING PENGANTEN

A. SIRAMAN

Adat Ngayogyakarta - Adat Surakarta - Pasang bleketepe & pari sawuli ing tarub

  • Ngabekten
  • Ngracik toya
  • Siraman (tiyang sepuh & pinisepuh)
  • Sesuci (wudlu) dening juru paes
  • Pecah pamor/pecah kendhi dening juru paes
  • Pasang bleketepe & pari sawuli ing tarub
  • Ngabekten
  • Ngracik toya
  • Siraman
  • Sesuci
  • Pecah pamor
  • Pangkas rikma
  • Bopong/gendhong pungkasan
  • Tanem rikma
  • Pecok tumpeng
  • Dulang pungkasan
  • Sade dawet.
  • Nglepas ayam


Cathetan:
a. Menawi wonten donga saged kapapanaken ing badhe pasang bleketepe utawi nalika ngracik toya
Menawi siraman CPK boten dados satunggal, kedah wonten kintun toya perwita adi sasampuning karacik

B. UPACARA NGERIK
Pranata adicara limrahipun boten kajibah. Ingkang nindakaken upacara ngerik juru paes.

C. MIDODARENI

Adat Ngayogyakarta - Adat Surakarta - CPK sapengombyong rawuh:

  • Pambuka
  • Pambagyaharja
  • Pasrah paningset & / CPK
  • Tampi
  • Tantingan
  • Cariyos tumuruning kembar mayang (Jaka Tarub – Dewi Nawang Wulan) sinambi adicara ngrahabi pasugatan)
  • Tilik nitik
  • Busana kancing gelung saha angsul-angsul
  • PurnaCPK sapengombyong rawuh:
  • Pasrah paningset & / CPK
  • Tampi
  • CPK diunjuki toya wening
  • CPK & rombongan lenggah, MC mbuka adicara


4. Pambuka (MC)

  • Pambagyaharja
  • Catur Wedha
  • Tantingan
  • Nggayuh tumuruning wahyu sajodho (saged mawi paraga utawi kacariyosaken MC nalika kembul bujana)
  • Tilik nitik (tuwi CPW)
  • Busana kancing gelung
  • Purna


D. PANGGIH

Adat Ngayogyakarta - Adat Surakarta - Gendhing bindri:

  • Atur sanggan
  • Gendhing ladrang penganten:
  • CPW miyos dipunrumiyini kembar mayang
  • Kempyok kembar mayang
  • Balangan gantal
  • Ranu pada (wijikan)
  • Pecah antiga
  • Gendhing boyong pengantin/puspa warna:
  • Pengantin jajar lumampang gegandhengan
  • dhateng sasana mulya
  • Tampa kaya
  • Dhahar klimah
  • Ngunjuk toya wening
  • Mapag besan
  • Sungkeman


Gendhing Sekarteja/puspawarna:

  • Pengantin putri miyos lenggah ing sasana mulya
  • Gendhing Kebo giro:
  • Manten kakung rawuh kaliyan rombongan
  • Gendhing Kodhok ngorek
  • Liru kembar mayang
  • Balangan gantal
  • Midak antiga
  • Ranu pada
  • Minggah luhuring pasangan
  • Sindur binayang
  • Penganten kekanthen asta lumampah dhateng sasana mulya gendhing Larasmaya
  • Bobot timbang
  • Wisudha penganten
  • Kacar-kucur
  • Dhahar walimahan/dulangan
  • Ngunjuk toya wening
  • Mapak besan
  • Sungkeman


Cathetan:
Bubak kawah (mantu sepisan) kanthi cara ngunjuk rujak degan rujak tape, sasampunipun ngunjuk toya wening. Menawi ngangge tradhisi begalan katindakaken sasampunipun sungkeman.

Tumplak punjen (mantu pungkasan) katindakaken sasampunipun ngunjuk toya wening. Sasampunipun imbal wacana (putra- bapa), para putra sungkem bapa-ibu, para putra lajeng kaparingan kampil-kampil isi kacang-kacangan, arta receh, ugi saged cek, sertifikat, lunci mobil/griya, lsp. Bapak – ibu lajeng nyebar udhik-udhik, para putra wayah saha tamu sami rayahan. Bokor lajeng katumplak ing sangajenging sasana mulya.

E. PAHARGYAN ING GEDHUNG

Manten rawuh kairing gendhing, Sala: kebo giro, Yogya: bindri.
Manten mlebet kairing gendhing, Sala: Larasmaya, Yogya: Ladrang penganten/Gati Padhasih/boyong temanten

  • Manten lenggah ing sasana mulya
  • MC mbuka adicara
  • Pambagyaharja
  • Donga (menawi wonten)
  • Jawat asta saha kembul bujana
  • Purna

Ingkang kedah dipungatosaken ing gedhung:

Kedah nuhoni wekdal (on time/tepat waktu). Awit menawi mundur sekedhap kemawon, tamu sampun numpuk. Kahanan mekaten kirang nges, acara kesesa-sesa, gedhung kebak, dhahar kirang nikmat, sumuk, hawa benter, lsp.

Koordinasi foto kaliyan pranata adicara bokbilih wonten tami mirunggan (VIP :Very Important Person). Ingkang dados petugas saenipun sampun apal tamu VIP kasebat.

Koordinator foto menika kedah kompak kaliyan stoper (ingkang ngendhek antrian tamu). Tamu VIP rawuh, salaman, foto lajeng dhahar. Adatipun menawi sampun mandhap sarta dhahar dipunaturi malih sampun kangelan (boten kersa).

Menawi tamunipun kathah, foto VIP saged katindakaken mangke, mesakaken tamu menawi kedah nengga foto kamangka antrian rengket sanget (jejel riyel). Foto VIP kanthi dipunaturi sasampunipun dhahar utawi wekdal longgar. Panci wonten kirangipun, kadhang kala tamu sampun kelajeng kondur, utawi boten kersa. Pramila kedah on time.

Wonten tiyang ingkang dipunpasrahi ngreksa pundhi, sampun ngantos kabekta tamu boten kaundang alias maling.

Prakawis dhahar, panitiya kaliyan catering kedah kompak.

F. TULADHA WICARA PAMBUKA

Nuwun, para pepundhen ingkang satuhu kinabekten, para pinisepuh miwah sesepuh ingkang kinurmatan, para tamu ingkang minulya, sarta kadang kula wredha miwah mudha ingkang sutresna.
Sumangga tansah kula dherekaken muji syukur ing ngarsaning Gusti, Pangeran ingkang Mahawelas lan asih ingkang sampun ngluberaken kanugrahan ingkang arupi kanikmatan ingkang tanpa pepindhan.
Para tamu ingkang minulya, keparenga kula ingkang mundhi dhawuhipun Bapak Suharmanto ngaturaken menggah rantamaning titi laksana adicara pawiwahan ing wanci menika. Titi laksana rinantam mekaten: …………………………………

Nuwun,
Wonten ngarsanipun para Kyai alim ulama ingkang tansah sumandhing mring kitab suci, hambabar ngelmi jatining panembah. Para pepundhen ingkang dahat kinurmatan, para tamu, kadang wredha miwah muda ingkang tuhu sutresna ing budaya.

Keparenga kula sakadang ingkang manunggal ing paket pernikahan Larasati wedding organiser nyuwun tambahing pangestu, awit saking mradapa dhawuhipun Bapak Suharamanto kinen nglantaraken tumapaking gati adicara pawiwahan ing wanci menika, arsa dhaup palakrama sang Dyah Ayu Retnawati kaliyan Bagus Sulistya. Namung saderengipun sumangga tansah kula dherekaken muji syukur ing ngarsaning Gusti Allah swt. Ingkang sampun ngluberaken kanugrahan, kanikamatan satemah kula miwah panjenengan saged nunggal makempal ing sasana riki saperlu paring paseksen sarta hangestreni dhaupipun calon pinangaten.

Menggah rantamaning adicara pawiwahan ing wanci menika rinacik: ………

Nuwun, mugi kinalisna ing sarusiku, tinebihna ing tulak sarik bendu panyendhu anggen kula kumawani ngadeg wonten ngarsa paduka para tamu ingkang minulya, sarta paripaksa nigas wacana munggel pangandikan para tamu ingkang nembe sekeca imbal wacana. Sedaya wau awit saking mradapa mundhi dhawuhipun Bapak-Ibu Suhardi kinen ngaturaken menggah rantamaning titi laksana adicara pawiwahan ing wanci menika.

Para pepundhen ingkang dahat pinundhi, para pinisepuh, kasepuhan, miwah para sesepuh ingkang satuhu kinabekten, para tamu wredha miwah taruna ingkang sutresna.

Sumangga tansah kula dherekaken tumungkul ing pepadaning Gusti ingkang Mahawelas lan asih ingkangs ampun paring kanugrahan ingkang tanpa pepindhan nun inggih kebagaswarasan, satemah kula miwah panjenengan saged kempal manunggal ing sasana riki saperlu paring paseksen sarta hangestreni tumapaking gati adicara pawiwahan penganten sarimbit nun inggih Dyah Ayu Retnawati kaliyan Bagus Sulistya.

Menggah rantamaning titi laksana rinacik mekaten: ……………………

Nuwun, kawula nuwun, mugi karaharjan, kamulyan, kabagyan tansah tumedhak saha tumanduk, kajiwa, kasarira mring sanggya para tamu ingkang minulya.

Wonten ngarsanipun para pepundhen ingkang minulyeng budi, para pinisepuh miwah sesepuh ingkang kinabekten, para satriya manggalaning bangsa kusuma nagara ingkang pantes tinulad sinudarsana, para winasis ing pana ing pamawas miwah lebda ing pitutur, sarta para tamu kinurmatan.

Sumangga kula dherekaken tansah muji syukur ing ngarsaning Pangeran kanthi puja-puji pudyastuti. Kanthi sih wilasanipun kula miwah panjenengan saged ing sasana riki saperlu suka pasekesen sarta paring puji donga pangestu hangestreni dhaupipun Dyah Ayu Retnawati kaliyan Bagus Sulistya.
Para rawuh ingkang minulyen budi, kula minangka pambiwara keparenga mundhi dhawuhipun ingkang hamengku gati nun inggih Bapak Hardimanto kinen ngaturaken menggah rantamaning titi laksana pawiwahan ing wanci menika. Menggah titi laksitaning gati adicara pawiwahan rinacik mekaten: …………………………………

Lumintuning pudyastawa mugya hambabar daya pangaribawa ingkang tumedhak miwah tumanduk mring para kawula dasih kaswasih, kacihna ing ari kelenggahan menika kula miwah panjenengan pinaringan lilah mring Gusti kang Mahamirah saged kempal manunggal ing wismanipun Bapak Suharmanto kinen suka paseksen, hangestreni, sarta asung puji padonga rahayu palakramanipun Dyah Ayu retnawati kaliayan Bagus Sulistya.

Para pepundhen ingkang ambeg berbudi darma, para pinisepuh miwah sesepuh ingkang dahat kinabekten, para pamong pangembating praja ingkang minangka pandam pandom pepanutaning kawula dasih, miwah para tamu ingkang minulya.

Kula ingkang kapiji dening Bapak Suharmanto nun inggih ingkang hamengku gati keparenga ngaturaken menggah rantamaning titi laksana adicara pawiwahan ing wanci menika. Rantamaning adicara pawiwahan rinacik mekaten: …………………...

G. PANUTUPING ADICARA

Sanadyan ing pungkasaning adicara kadangkala para tamu sampun kirang kawigatosan dhumateng pranata adicara, nangingkedah kaudi amrih tetep saenipun. Menika adamel sengsem saha tabet ingkang pungkasan. Gampilipun saged dados cara promosi satemah pranata adicara sansaya laris. Sampun ngantos kesupen ing pungkasaning adicara kedah nyuwn pangapunten kalumun kithaling basa, kirang runtuting ukara, singlar ing tata krami.

 Ing ngandhap menika tuladha wicara panutuping adicara.

TULADHA PANUTUPING ADICARA

Para rawuh ingkang minulya kados sampun jangkep tumapaking adicara. Pramila sampun dumugi pethiting titi laksana. Kula sakadang ingkang dherekaken  tumapaking adicara ndhereka mangayubagya dhumateng risang penganten, sageda gedang manggih kamulya sarta karaharjan. Sarta ngaturaken agunging panuwun dhumateng Bapak Suharmanto, bilih kula sakdang sampun pinitados ndherekaken lumampahing titilaksana pawiwahan Dyah Ayu Retnawati kaliyan Bagus Sulistya.
Kalamun anggen kula nindakaken wajib wonten tuna dungkaping atur miwah solah bawa, cicir cewet adamel kuciwa, keparengga paduka ingkang hamengku karsa miwah para tamu paring pangsaksama. Nuwun.

Purwa, madya, wus dumugi pungkasaning adicara. Kula sakadang saking Vidi Wedding organizer ingkang ndherekaken adicara ndherek mangayubagya dhumateng risang penganten sarimbit, ssageda nggayuh gesang ingkang atut runtut rerentengan ngantos kaken-kaken ninen-ninen kadya mimi hanimtuna. Kula ugi ngaturaken panuwun rehning sampun pinitados ndherekaken gatining laksana pawiwahan sri pangaten. Kalamun wonten kalepatan, kirang pana ing pandhapuking basa, kirang wikan ing pangandikan, kirang runtut pangrakiting ukara, sayuk karya wulung wido mangsa rowang sayektine wit saking bodho kawula, pungkasaning atur sedhah siti boga kang binuntel roning kalapa apuranta yen wonten lepat kawula. Nuwun.

Puput pepuntoning adicara, wus dumugi paripurnaning gati. Kula sakadang ingkang ndherekaken gatining laksana, dherek mangayubagya risang penganten mugi saged nggayuh gesang ingkang mula kebak ing kabgayan, ndhapuk kulawarga ingkang sakinah mawaddah warahmah. Bokmenawi anggen kula ngracik saha mranata laksitaning adicara wonten ingkang cicir cewet adamel kuwica, mugi bapak Suharmanto sakulawangsa miwah para tamu kersa ngluberaken sih samodraning aksama. Sugeng kondur, pungkasaning atur mangga samya hasesanti jaya-jaya wijayanti, nirbaya, nirwikara, nir ing sambekala. Nuwun.

Titi tamat gatining panganggit tumapaking agti adicara pawiwahan Dyah Ayu Retnawati kalyan bagus Sulistya. Mugi saged ndhapuk kulawarga ingkang bagya mulya, hayem tentrem, runtang-runtung rerentengan kadya mimi hamintuna. Kula ngaturaken gunging panuwun dhumateng kulawarga ingkang sampun midatos dhumateng kula kinen ndherekaken tumapaking gati, kalamun wonten cicir cewet kuciwaning atur, kirang trep mapanaken subasita miwah tata krama, mugya para rawuh kersa nguleberaken tirtaning kawicaksanan. Pungkasaning atur jenang sela, sela kang pindha ancala, apuranta cinandhi salama-lama. Nuwun.

Dening: Suwarna
Dosen UNY  saha Praktisi Pranatacara
suwarnadr@uny.ac.id

BIODATA

Suwarna Pringgawidagda, lair di Klaten, 2 Pebruari 1964. Lulus Sarjana Pendidikan Bahasa Jawa wonten IKIP Yogyakarta tahun 1988. Pikantuk Gelar Master Pendidikan  ing IKIP Malang 1994.  Wiwit taun 1988 ngantos semenika dados dosen wonten Program Studi Pendidikan Bahasa Jawa, FBS, Universitas Negeri Yogyakarta.  Doktor wonten Universitas Negeri Malang. Buku karanganipun ingkang sampun kababar (terbit) magepokan upacara  penganten (1) Gita Wicara Jawi, Pranatacara saha Pamedhar Sabda (diterbitkan oleh Penerbit Kanisius, cetakan kaping-5, (2) Mengenal Busana Pengantin Gaya Yogyakarta
 
(Penerbit Adicita, 2001)., (3) Siraman (Penerbit Adicita, 2003), (4) Paningset dan Midodareni (Penerbit Adicita, 2003), (5) Pawiwahan dan Pahargyan (Penerbit Adicita, 2003), (6) Panduan Acara Pengantin Berbagai Gaya (Penerbit Adicita, 2003), (7) Tingkeban (Penerbit Adicita, 2003), (8) Kunci Sukses Menjadi MC (Penerbit Adicita, 2003), (9) Tata Upacara dan Wicara Pengantin Gaya Yogyakarta (Kanisius, 2006),  (10) Pengantin Gaya Mangkunegaran (2007). Kajawi nliti upacara pengantin Jawa, ugi nate nliti pengantin Dayak tembayatan kaliyan Kabupaten Kutai Barat damel Upacara Perkawinan Adat Etnis Dayak wonten Kalimantan.

Wiwit dados pranata adicara profesional tahun 1994. Kitha ingkang nate kangge ayahan pranata adicara Jakarta, Bandung, Tegal-Pekalongan, Kebumen, Purwokerto, Semarang, Purwadadi, Blora, Ngayogyakarta, Sragen, Klaten, Kediri, Surabaya, saha Malang. Alamat: Pondok RT 05 RW 07 Condongcatur, Depok, Sleman, Yogyakarta. Telp. 08122728767, 8217227

Tags: MC Bahasa Jawa, Melestarikan Budaya Jawa